معرفی بهترین سیم های سنتور و نحوه تعویض آن

همه چیز درباره نواختن سنتور و ساخت آن

سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

معرفی بهترین سیم های سنتور و نحوه تعویض آن

۱۶۱ بازديد

امروز هم در مورد سیم سنتور با شما صحبت خواهیم کرد.در مورد سیم های سنتور باید عرض کنم که ضخامت مصرفی بستگی به جنس صدا معمولا 0.40 یا 0.45 استفاده می شود و توجه داشته باشید که کیفیت جنس سیم در سنتور بسیار در صدا ساز موثر است برای همین روی اکثر سنتور های حرفه ای از سیم برنزی (مس – قرمز مانند) استفاده میکنند نه برنجی (زرد) که خود سیم ها بسیار تفاوت قیمت می آورد .





زمان تعویض سیم سنتور

استفاده معمولی: حدود دوسال یکبار باید تعویض گردد.
استفاده حرفه‌ای و خیلی دقیق: بین 4 ماه تا 1 سال تعویض گردد.
علت سیاه شدن سیم‌های سنتور

سیم سنتور در مواجه با رطوبت هوا اکسید شده و تغییر رنگ می‌دهد. اما ممکن است دو سنتور در شرایط برابر قرار داشته اما یکی از آن‌ها بیشتر سیم‌هایش سیاه شود. در این صورت دلیل آن تبادل الکترون بوده است و دلیل آن عناصر تشکیل دهنده چوب و سیم می‌باشد. جهت تمیز نمودن سیم‌ها می‌توان از سمباده استفاده نمود.

موارد عمومی و مشترک در خرید تمام سیم ها در هر سازی:

1- ارزش گذاری قیمت ساز در دست : به عنوان مثال هیچ گاه برای یگ ساز 150 هزار یک سیم 50 هزار نخرید چون آنچنان تفاوت صدایی مشاهده نمیکنید .
2-آیا قصد اجرا دارید یا تمرین ؟: سیم های که برای کنسرت و اجرا هستند داری صدای بهتر از نظر طنین،شفافیت،حجم صدا و… ولی دارای عمر کمتری نصب به سیم های تمرینیند.
3- عمر مفید برای افرادی که با ساز خود کار می کنند ( نه در جعبه و کاور کنار اتاق باشد) بین 6 الا 12 ماه می باشد ممکن است که سینم بعد از مدت مورد نظر ظاهرا سالم باشد ولی افت کیفیت صدا در آن به وجود آمده است.

چرا سیم‌های سنتور نیاز به تعویض دارند؟

سیم سنتور در اثر فشار زیاد و سایش فلز روی فلز در قسمت شیطانک و خرک فاسد می‌شود. این فشار به مرور زمان باعث خورندگی سیم و دوپهن شدن سیم شده و می‌تواند دلیل این باشد که ما نتوانیم به کوک مناسب خود در سنتور برسیم.



چرا سیم‌های زرد بیشتر از سفید در کوک تغییر می‌کنند؟

به این دلیل که فشار سیم‌های زرد کمتر از سفید است و این باعث می‌شود که بیشتر از سیم‌های سفید بالا و پایین شوند. این اتفاق در تغییر دمای محیط نیز اتفاق می‌افتد و سیم‌های زرد به طور محسوسی بیشتر از سیم‌های سفید تغییر می‌کنند. برای اجتناب از این موضوع مخصوصا برای اجرا پیشنهاد می‌شود چند ساعت قبل ساز را به محیط مورد استفاده برده تا به هوای آنجا عادت کند و بعد کوک کنید.

نحوه تعویض سیم سنتور:

امروز می خواهیم در مورد نحوه بستن سیمهای سنتور بحث کنیم. یعنی روشی که سالیان سال مورد استفاده قرار می گیره.ابتدا در مورد شیوه کنونی صحبت می کنیم.اگر رو به سنتور بشینیم یک سیم سنتور از گوشی ها که در سمت راست قرار گرفته شروع می شه، از روی شیطانک سمت راست عبور می کنه و پس از عبور از خرکهای مربوطه از روی شیطانک سمت چپ عبور می کنه و بعد به سیم گیر مربوطه وصل می شه. اما حالا بیاییم یک مقدار دقیق بشیم به این موضوع. بحث جالبی مطرح میشه. و اون اینه که اگر دقت کنیم می بینیم که هر خرک ۴ سیم از روش عبور میکنه. اگر گوشی و سیم گیر مربوطه رو به ترتیب از پایین به بالا شماره گذاری کنیم اونوقت گوشی و سیم گیر شماره ۱ (پایینترین) مربوط به سیم ۱ (بالاترین)، گوشی و سیم گیر شماره ۲ مربوط به سیم شماره ۲، گوشی و سیم گیر شماره ۳ مربوطه به سیم شماره ۳ و گوشی و سیم گیر ۴ (بالاترین) مربوط به پایینترین سیم عبوری از روی هر خرک میشه. خب. حالا این چه ربطی به موضوع ما پیدا می کنه؟ آیا تا به حال به کوک خالی کردن سنتور دقت کردید؟ منظور کوک خالی کردن تک سیم هاست. به خصوص وقتی هوا گرم و سرد میشه. اگه دقت کرده باشید می بینید سیمهای خاصی بیشتر کوک خالی میکنند یا وقتی قطعات خاصی رو می نوازید (قطعات با سرعت بالا). منظورم سیمهای اول و چهارم هر خرکه. یعنی بالایی و پایینی. همیشه فکر می کردم به خاطر اینکه مضراب، بیشتر روی اونها می شینه. البته بی دلیل هم نمیتونه باشه. اگر سیم سنتور رو عوض کرده باشید حتماً دیدید که سیم اول کمتر از سیم چهارم سیم می خواد. یعنی گوشی بالایی به سیم گیر بالایی وصل میشه و در نهایت طول این سیم کمترین و طول سیم رابط بین گوشی پایینی و سیم گیر پایینی بلند ترین سیم هست. درسته که کوک سنتور بر اساس کشش هر سیمه و فاصله بین شیطانک این چهار سیم با هم برابر هست و کوک یکسانی میده، اما این مقدار سیم بیشتر (حد فاصل گوشی تا شیطانک راست و حد فاصل سیم گیر تا شیطانک چپ) قطعاً بر اثر تغییرات دما بر طبق فرمول انبساط و انقباض سیمها یعنی (L=L0(1+αΔθ بیشتر منبسط و یا منقبض می شه. مثلاً اگر طول یک سیم ۱ متر و طول سیم دیگر ۲ متر باشه در اثر اختلاف دمایی به وجود اومده تغییرات طول سیم دوم (سیم ۲ متری) ۲ برابر می شه (نسبت به سیم ۱ متری) و این در حالیه که کشش هر دو سیم یکسانه. واسه همینه که اگر سنتورتون رو در محیط سرد یا گرم بگذارید می بینید که سیمهای پایین سنتور (خرکهای پایین) نسبت به سیمهای بالا بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند و علاوه بر تک کوک خالی کردن هماهنگی بین نتهای بالا و پایین هم به هم می ریزه و ناچاریم دوباره ساز رو کوک کنیم.




اما راه حل: میشه به آسونی روش معمول رو بر عکس کرد. یعنی گوشیهای بالا رو به سیمگیرهای پایین و به ترتیب ادامه بدیم و گوشیهای پایین رو به سیمگیرهای بالا وصل کنیم. با اینکار اختلاف حرارت رو ۴ سیم مربوط به یک خرک از بین میره و در اثر انبساط و انقباض شرایط یکسانی رو تجربه می کنند. برای ایجاد هماهنگی کلی بین سایر نتها با هم نیز باید به دنبال سیمهای با جنس بهتر بود که کلاً در مقابل حرارت تغییری از خودشون نشون ندهند یا اینکه سنتوری به شکل مستطیل ساخت نه ذوزنقه ولی در این حالت گوشیها و سیم گیر ها رو طوری کشششون رو تنظیم کرد که همون صدا ازش در بیاد. مثلاً سیمهای خرکهای اول، دوم و سوم رو کمتر کشید یا از همون سیمهای زرد استفاده کرد که اگر دقت کنیم می بینیم که می بمل زرد با طول کمتر و جنس سیم متفاوت همون صدایی رو می ده که می بمل خرک اول با طول بیشتر و کشش بیشتر می تونه بده. بنابراین برای جلوگیری از تغییرات حرارتی می توان سنتوری به شکل مستطیل با تعویض نحوه بالا پایین بستن سیم به سیم گیرها (روش کنونی) و در عوض استفاده از کششهای مختلف و یا احیاناْ سیمهای با جنسهای متفاوت ساخت.

سیم های مناسب سنتور به همراه قیمت :

در ساز سنتور معمولا تا سیم ها خراب و اکسی نشده باشند سیم ها تعویض نمی شوند چون هزینه زیادی می برد ولی در صورتی که خواستید سیم های عوض کنید سعی کنید به ترتیب از این نمونه مارک ها بگیرید
اول از همه پیرامید آلمان (برنزی – قرمز رنگ)
دوم : وبر فراسه (برنزی – قرمز رنگ)
سوم : بدرا ( سیم های وحدتی از این نمونه سیم است) (برنزی – قرمز رنگ)
چهارم سیم های نا کجا آباد که برای سنتور همان سیم های برنجی یا زرد است
باید ارض کنم تفاوت قیمت این سیم ها بسیار زیاد است به عنوان مثلا در امرور 10/2/93 قیمت یک کیلو سیم پیرامید آلمان 480 هزار و سیم زرد 140 هزار است

ما را از نظرات خود و اطلاعت خود بهره مند سازی و قیمت آخرین سیمی که خریده ای را در نظرات اعلام کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.