توضیحاتی در مورد مضراب سنتور

همه چیز درباره نواختن سنتور و ساخت آن

پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

توضیحاتی در مورد مضراب سنتور

۱۴۲ بازديد
اگر قصد دارید یک ساز زهی خوب را یاد بگیرید میتوانید ساز سنتور که از قدیمی ترین ساز های ایرانی میباشد را خریداری کنید، ساز سنتور دارای صدای بسیار زیبایی میباشد و اگر به صدای آن گوش کنید به روح و روان شما جلا میدهد و احساس بسیار خوبی در شما ایجاد خواهد کرد. از گذشته تا به حال این ساز را با ابزاری به نام مضراب می نواختن که به مرور زمان مضراب تغییر کرده و به شکل امروزی در آمده است. مضراب سنتور دارای ویژگی های خاصی اسن که بیشتر سلیقه ای می باشد. لازم به ذکر است که برای نوازندگی با ساز سنتور نیاز به علاقه است و لذتی که در نوازندگی با ساز سنتور است واقعا وصف ناپذیر می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مبحث خرید مضراب سنتور آشنا شوید.

خوش دست بودن مضراب سنتور

در خرید مضراب باید به خوش دست بودن آن توجه کرد چون اگر نوازنده با مضراب راحت بتواند به نوازندگی بپردازد میتواند حس خوبی در حین نوازندگی داشته باشد و آن را بهتر به شنونده منتقل کند اما متاسفانه به دلیل تولید انبوه، بسیاری از معیار ها در تولید مضراب سنتور رعایت نمی شود. اما مضراب هایی هستند که به دلیل تولید تک و غیر انبوه دارای کیفیت بالایی هستند و حس بسیار خوبی به نوازنده میدهند البته نسبت به مضراب هایی که به صورت انبوه تولید میشود قیمت بالاتری دارند، ولی ارزش خرید را دارد. در ضمن برای خرید سنتور می توانید همین الان وارد بخش مربوطه شوید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

آشنایی با متریال مضراب

تمامی مضراب های سنتور از متریال چوب ساخته شده است و برای ساخت مضراب سنتور از چوب های درخت ازگیل ، گردو، عناب، گلابی و شمشاد استفاده می شود. در خرید مضراب سنتور به بافت چوب توجه داشته باشید چون هر چه بافت چوب بیشتر باشد مضراب ظریف تر ساخته میشود و دارای مقاومت بیشتری میباشد و زمان نوازندگی تاب نمیگیرد و مقاوم است.

 

تاثیر رنگ مضراب در کیفیت آن

رنگ مضراب در کیفیت و مقاومت آن تاثیری ندارد، در خرید مضراب رنگ آن به صورت سلیقه ای است و نوازنده ها به دلیل این که مضراب را در حین نوازندگی مشاهده میکنند و اگر مضراب رنگ خوبی داشته باشد حس خوبی به نوازنده میدهد و نوازنده در نواختن ساز بیشتر لذت میبرد. در زمان هایی که یک قسمت از آهنگ را یا ریتم تند میزنند این مضراب است که با حرکت سریع رنگ زیبای خود را به رخ نوازنده میکشد به گونه ای که انگار برای نوازنده میرقصد. 

نکته مهم برای خرید مضراب سنتور

در خرید مضراب بسیاری از نکات سلیقه ای میباشد همانطور که میدانید مضراب دارای نمد میباشد و در زمان نوازندگی این نمد است که با تار های سنتور برخورد میکند و صدا را تولید میکند، بسیاری از نوازندگان از نمد در مضراب سنتور استفاده نمیکنند و این موضوع هم سلیقه ای است البته نداشتن نمد باعث افزایش قدرت صدای ساز می شود اما داشتن نمد باعث تولید صدایی زیبا و دلنشین یا به قول معروف صدای مخملی تولید میکند، در عین حال ابعاد مضراب سلیقه ای نمی باشد و شما باید از مضراب هایی استفاده کنید که از نظر ابعاد و اندازه، ابعاد قانونی داشته باشند. برای مثال طول مضراب بین 23 تا 25 سانتی متر است که اگر از مضرابی با طول بیشتر استفاده کنید کنترل آن در زمان نوازندگی سخت و باعث لرزش دست شما میشود.

 

راهنمای خرید مضراب برای سنتور

بسیاری از افراد برای خرید مضراب سنتور یک شهر را زیر پا میگذارند و به دنبال مضراب مورد علاقه خود میگردند، مراکز خرید تجهیزات موسیقی مکانی است که شما میتوانید با مراجعه به آنجا مضراب مورد علاقه خود را تهیه کنید اما باید توجه داشته باشید که به چند فروشگاه باید بروید تا بتوانید مضراب مورد نظرتان را پیدا کنید. اما میتوانید به راحتی با مراجعه به وب سایت های فروش الات موسیقی به راحتی هر نوع مضرابی که نیاز داری را با مناسب ترین قیمت تهیه کنید و از نوازندگی با آن لذت ببرید.

از سوی دیگر اگر مضرابی غیر اصل باشد در فروشگاه های اینترنتی معتبر مشخص می شود چون آن را به قیمت یک برند اصل به شما نمی فروشند. با این کار بدون اینکه در ترافیک قرار بگیرد یا در گرما و سرما خیابان ها را به دنبال فروشگاه بگردید میتوانید در خانه خود پشت لپ تاپ یا حتی با تلفن همراه خود این خرید را انجام دهید.

مضراب سنتور چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

حال می خواهیم مشخصات مضراب سنتور و ویژگی هایی که باید داشته باشد را برایتان در زیر شرح دهیم، با ما همراه باشید.

جنس مضراب از چیست و چه رنگی دارد؟

معمولا از چوب‌های مختلفی نظیر چوب درخت گردو، عناب، شمشاد، نارنج، ازگیل، گلابی و … برای ساخت مضراب سنتور استفاده می‌شود.

رنگ مضراب بهتر است تا در تمام طول آن یکسان و تکرنگ باشد. اگر ساقه و سر مضراب هر کدام دارای رنگ جداگانه‌ ای باشند باعث خستگی چشم نوازنده خواهد شد.

مضراب سنتور باید چه حالتی داشته باشد؟

  1. انحنای مناسب داشته باشد.
  2. وقتی به مضراب نگاه می‌ کنید نباید کج به نظر برسد.
  3. خیلی سبک و یا خیلی سنگین نباشد.
  4. اندازه‌ ی دم مضراب مناسب باشد و بیش از حد کوتاه یا بلند نباشد.
  5. حلقه‌ ی مضراب به گونه‌ ای باشد که انگشت اشاره در آن آزادانه حرکت کند.

مضراب از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

  • حلقه‌ ی مضراب: محل گرفتن مضراب.
  • ساق مضراب: قسمتی از مضراب که حلقه و سر مضراب را به یکدیگر متصل می ‌کند.
  • سر مضراب: قسمتی از مضراب که روی سیم‌ های ساز فرود می‌ آید.

نحوه ی گرفتن مضراب سنتور به چه صورت است؟

برای اینکه بتوان صحیح ‌تر مضراب را گرفت و همچنین این کار برای هنرجویان مبتدی راحت‌ تر باشد می ‌توان مضراب‌ها را روی یک سطح صاف قرار داده و با انگشت اشاره و شست آنرا برداشته به طوری که انگشت اشاره در حلقه ‌ی مضراب و کاملا چسبیده به آن باشد و انگشت شست روی دم مضراب و نزدیک به حلقه به طوری که مضراب را کاملا ثابت نگه دارد قرار گیرد.

سه انگشت کوچک، انگشتری و وسط نیز چسبیده به هم و زیر دم مضراب قرار می‌ گیرند. به طوریکه  دم مضراب به این سه انگشت تکیه داده و ثابت بماند. این نکته را هم بدانید که مضراب را حتما باید با مچ دست حرکت دهید نه از طریق آرنج و انگشتان.

بسیار حائز اهمیت است که مضراب در بند اول انگشت قرار گیرد زیرا اگر از بند اول انگشت دور شود مجبور می‌شوید به جای مچ از انگشتان برای حرکت مضراب استفاده کنید که در اجرای قطعاتی با تمپوی بالا با مشکل مواجه خواهید شد و کنترل مضراب دشوار خواهد بود و ممکن است از دست رها شود.

نحوه‌ی نگهداری از مضراب سنتور:

بهتر است مضراب را در جعبه ‌ی مخصوص خود نگهداری کنید و توجه داشته باشید که ساق مضراب بسیار باریک است و برای جلوگیری از تاب برداشتن آن بهتر است یک عدد رطوبت‌ گیر در داخل جعبه داشته باشید زیرا رطوبت باعث تاب برداشتن مضراب خواهد شد. بیش از یک جفت مضراب درون جعبه قرار ندهید. همچنین هیچ چیزی حتی یک برگه کاغذ هم روی مضراب قرار ندهید و مضراب را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید و هنگام جابه جایی سنتور مضراب را هم درون جعبه اش قرار داده و با ان جابه جا کنید. سعی کنید مضراب ها را وقتی درون جعبه می گذارید، در جعبه را با شدت نبندید که باعث آسیب رساندن به مضراب ها شوید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.